Als Nederland wereldkampioen wordt, zullen de consumentenbestedingen met 0,25 tot 0,5 procent toenemen. Dat vertaalt zich in een extra groei van de economie met een kleine 0,1 tot 0,2 procent.

Dat zegt ING-econoom Marten van Garderen tegenover persbureau ANP.

“Als we de titel pakken heeft dat natuurlijk een positief effect op het vertrouwen en vervolgens ook op de consumentenbestedingen. Mensen zitten dan beter in hun vel en geven makkelijker geld uit.”

Nattevingerwerk? “We hebben hier wel een serieuze analyse op losgelaten. Er is een duidelijke correlatie tussen consumentenvertrouwen en consumentenbestedingen”, aldus de econoom.

Hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wil zich niet aan een dergelijke voorspelling wagen. “Als een effect zich zal voordoen, dan zullen het hele kleine percentages zijn. Gelukkig doen wij bij het CBS niet aan voorspellingen.”

Geen wonderbaarlijke effecten

Kwaad zal het de Nederlandse economie zeker niet doen, maar verwacht geen wonderbaarlijke effecten van een eventuele wereldtitel van Oranje, aldus Van Mulligen.

Dat het behalen van de WK-titel veel Nederlanders goed zal doen, dat zal niemand betwisten. Maar dat consumenten vervolgens massaal dure spullen gaan aanschaffen, daar gelooft Van Mulligen niet in. "Ik kan mij moeilijk voorstellen dat mensen dan ineens besluiten om wel dat bankstel of die auto te kopen. Ik geloof er niet in dat consumenten zich laten leiden door sportieve successen."

Zouden zij dat wel doen, dan zou dat pas echt zoden aan de dijk zetten. Consumentenbestedingen dragen voor een derde deel bij aan de groei van de economie. Dat het herstel van de economie nog maar langzaam gaat, heeft juist te maken met het feit dat consumenten nog altijd de hand op de knip houden als het gaat om de aanschaf van duurzame goederen.

Extra omzet supermarkten en horeca

Behaalde resultaten op mondiaal voetbalniveau in het verleden tellen niet, in dit geval om de simpele reden dat ze er niet zijn. "Als CBS kijken wij doorgaans terug, en helaas is het zo dat wij nog nooit wereldkampioen zijn geworden'', stelt Van Mulligen vast.

De deelname van Oranje aan het toernooi in Brazilië bezorgt supermarkten en horeca extra omzet. De inkomsten nemen toe naarmate Nederland langer in de race blijft voor de titel. Elektronicazaken zullen in de aanloop naar het evenement meer tv's hebben verkocht. Dat klopt allemaal, zegt Van Mulligen.

"En misschien dat de detailhandel met bijvoorbeeld kortingsacties na het behalen van de titel nog extra inkomsten kan binnenhalen, maar dat zal hoe dan ook van tijdelijke aard zijn en de effecten ervan op de Nederlandse economie nauwelijks meetbaar.''

Lees ook

Waarom de 7-1 tegen Duitsland goed is voor de Braziliaanse economie

Tattoos verwijderen: ‘dat gaat Nigel de Jong een fortuin kosten’

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl